Internet efektywnym narzędziem sprzedaży i pierwszym źródłem informacji dla kupujących
Aż 90 proc. badanych poszukuje w Internecie informacji o produktach lub usługach, z których reklamą spotkał się w TV, prasie, radiu lub na billboardzie – wynika z raportu przygotowanego na zlecenie spółki Cube Group SA. Celem opracowania jest ukazanie źródeł i mechanizmów poszukiwania dodatkowych informacji na temat reklamowanych w mediach produktów i usług. Raport przygotowała firma doradcza Xevin Consulting. Badanie online zrealizowała firma Gemius SA.
– Wyniki badania potwierdzają, że dobra pozycja w wynikach wyszukiwania to klucz do sukcesu i sprzedażowego, i marketingowego. Poprawne założenia w procesie działań marketingowych w wyszukiwarkach nie tylko zwiększają liczbę osób odwiedzających strony internetowe reklamodawcy, ale także wpływają na konwersję odwiedzających w kupujących i wpływają na wzrost świadomości marki w przeglądanej kategorii” – wyjaśnia Marcin Hutnik, Prezes Zarządu Cube Group SA.
Z raportu pt. „Intrygująca reklama offline jako wstęp do poszukiwań online” wynika, że wspieranie przekazu reklamowych kampanii cross-mediowych produktów i usług powinno odbywać się poprzez m. in. pozycjonowanie oferty w wyszukiwarkach internetowych. Powód?
Sam przekaz reklamowy nie wystarcza internautom i nie wyczerpuje ich potrzeb informacyjnych. Zaciekawieni odbiorcy komunikatu reklamowego poszukują dodatkowych danych na temat nowej usługi czy produktu. Głód wiedzy zaspakaja dopiero Internet.
Wykres 1. Gdzie Pan/Pani szuka informacji o produktach lub usługach, z których reklamą (w TV, prasie, w radiu, na billboardzie) się styka?
N=800Źródło: Gemius AdHoc
Internet źródłem informacji handlowej nr 1
Raport informuje, że dla blisko 80 proc. ankietowanych Internet jest pierwszym źródłem dodatkowych informacji o produkcie lub usłudze. Wśród głównych odbiorców kampanii reklamowych – respondentów w wieku od 15 do 24 lat – ponad 94 proc. traktuje Internet jako naturalne źródło informacji.Wykres 2. Które źródło informacji jest pierwszym, do którego Pan/Pani sięga?
N=800Źródło: Gemius AdHoc
Wyniki wyszukiwania a zakupy
Co ciekawe, zdecydowana większość ankietowanych poszukujących w sieci dodatkowych informacji o reklamowanych produktach odwiedza dla porównania także strony konkurencji.
– Dla reklamodawcy oznacza to, że wyprodukowanie intrygującej i wysokiej jakościowo reklamy offline jest dopiero pierwszym krokiem do pozyskania potencjalnego klienta – wyniki raportu komentuje Andrzej Cudny, Dyrektor Zarządzający Cube Group SA. – Należy jeszcze czymś klienta przekonać do siebie. Ważna jest przemyślana i efektywna kampania online, wykorzystująca przede wszystkim wyszukiwarki internetowe. W przeciwnym razie, paradoksalnie, robiąc dobrą kampanię offline, a zaniedbując Internet, możemy pomóc konkurentom zdobyć klienta.
Pożądany model wygląda następująco: potencjalny klient widzi/słyszy reklamę, szuka w Internecie informacji o reklamowanym produkcie, porównuje go z ofertą konkurencji i wraca do reklamodawcy. Jak to zrobić?Jednym ze sposobów pozyskania klienta jest wykorzystanie efektywnych narzędzi komunikacji online: strony www oraz działań SEM i SEO. Wpływanie na decyzję o zakupie powinno odbywać się na wszystkich etapach aktywności internauty, czyli podczas poszukiwania, porównywania i wyboru oferty.Wykres 3. Czy informacje, które Pan/Pani znalazł za pomocą wyszukiwarek internetowych, wpływają na podjęcie decyzji o zakupie?
N=701Źródło: Gemius AdHoc
Cube Group SA potwierdza, że upowszechnienie się Internetu przynosi niebagatelną zmianę w procesie komunikacji marketingowej. Wyszukiwarki nie tylko porządkują użytkownikom sieci świat online, ale także wywierają niebagatelny wpływ na ich codzienne życie. Ponad 36 proc. respondentów przyznaje, że wyniki wyszukiwania informacji w sieci znacząco wpływają na ich decyzje zakupowe. Dlatego też warto pamiętać, że intrygująca kampania offline jest dziś w dużej mierze wstępem do właściwej bitwy o klienta, toczonej w świecie online.