Wprowadzone zostało nowe ciekawe narzędzie Google, umożliwiające szerokie monitorowanie publikowanych w Internecie recenzji i ocen związanych z firmą. Google udostępniło tą funkcjonalność w panelu usługi „Miejsca dla Firm”.
Co ważne, pozwala ona na śledzenie nie tylko opinii użytkowników Google. Umożliwia również obserwowanie prawie wszystkich innych opinii, odnalezionych przez Google na zaindeksowanych stronach oferujących dodawanie recenzji przez użytkowników. Przyjęty został pięciogwiazdkowy system punktacji Google, na bazie którego opinie z Internetu zamieniane są na punkty. Więcej szczegółów dotyczących źródeł opinii znaleźć można na stronie – https://support.google.com/business/answer/3474120?hl=pl.
Ponadto w panelu umieszczone zostały raporty ze statystykami. Przedstawiają one informacje o liczbie opinii, a także o przyznanych w recenzjach ocenach.
Kolejną nowością jest opcja udzielania odpowiedzi na opinie z Google bezpośrednio przez panel. Możliwość tą posiadają właściciele oraz zarządzający stronami. Odpowiedzi pojawiać mają się w panelu opinii na głównej stronie z wynikami wyszukiwania.
Warunkiem koniecznym do korzystania z nowej funkcji jest umieszczenie firmy w „miejscach Google”. Zgłoszenia można dokonać poprzez stronę http://www.google.com/business/placesforbusiness/?hl=pl. Do pełnej aktywacji tej usługi wymagana jest weryfikacja uprawnień do działania w imieniu firmy (zazwyczaj wysyłany jest listownie na adres firmy weryfikacyjny kod PIN, ale można wybrać także formę telefoniczną). Aby uzyskać możliwość umieszczania odpowiedzi na opinie za pomocą panelu niezbędne jest również utworzenie dodatkowo profilu firmy w Google+ (za stroną). Konto firmowe Google+ założyć można tutaj.
Opcją, której niestety brakuje w panelu jest bezpośrednie oznaczanie niestosownych recenzji. Minusem jest także niedostępność zakładki z opiniami w mobilnej wersji „Miejsc dla Firm” dla urządzeń z systemem Android.
Mimo tych niewielkich niedogodności, nowa funkcjonalność Google to niewątpliwie przydatne narzędzie, które może wydatnie pomóc w zarządzaniu reputacją firmy w Internecie. Pozwala na bieżące monitorowanie opinii nt. firmy, a także na bezproblemowe udzielanie odpowiedzi na recenzje. Ponadto umożliwia uzyskanie szybkiego dostępu do bardzo dużej liczby stron internetowych zawierających komentarze niezwiązane z Google. Do zalet należy również zaliczyć prostą i intuicyjną obsługę. Nowe narzędzie Google to oczywiście także niezwykle cenne źródło informacji. Pozwala poznać poziom satysfakcji klientów ze świadczonych usług czy sprzedawanych produktów. Ponadto dzięki możliwości obserwacji różnego rodzaju uwag czy zastrzeżeń, a także sugestii klientów, firmy zyskają możliwość dopasowania oferty do ich wymogów. Dzięki analizie liczby pozytywnych opinii oraz wysokości ocen właściciele firm zyskają dodatkowe narzędzie do kontroli efektów wprowadzonych ulepszeń.
Omawiana usługa jest tylko z jedną wielu nowości dla firm udostępnionych przez Google w ostatnim okresie. Zmodernizowany został panel „Miejsc dla Firm”, umożliwiono dodawanie panoramicznych zdjęć wnętrza firmy w ramach Google Street View, a także wprowadzono nową formę reklam lokalnych – AdWords Express. W najbliższym czasie możemy więc spodziewać się kolejnych usprawnień, rozszerzenia funkcjonalności już oferowanych usług Google oraz pojawienia się zupełnie nowych.
SEO Account Manager
Agencja SEO SEMTEC Sp. z o.o.