Artykuły

Multiscreening – marketerze wykorzystaj go!

Technologie mobilne towarzyszą nam każdego dnia, wspierając komunikację we wszystkich możliwych jej aspektach. Opinie, że 2013 jest rokiem tej technologii pojawiają się przekrojowo, w kontekście większości branż. Od produkcji, przez marketing, aż do zaawansowanych rozwiązań IT. W naturalny zatem sposób wskazywanych i analizowanych jest coraz więcej zjawisk towarzyszących mobile. Jednym z ostatnio szeroko eksplorowanych, szczególnie na rynku amerykańskim i w Europie Zachodniej, jest multiscreening. W Polsce pierwsze badanie na ten temat opublikowano w marcu tego roku. Warto zastanowić się jak zjawisko wpływa na komunikację marketingową, jakie daje szanse i które drzwi otwiera.

Od telewizorów, przez komputery stacjonarne i laptopy, po smartfony – nasze domy wypełnienia coraz więcej ekranów z możliwością połączenia z internetem. Dzięki nim komunikacja z przyjaciółmi, rodziną lub współpracownikami jest bardzo prosta. Przez multiscreening rozumiemy jednoczesne korzystanie z przynajmniej dwóch spośród wymienionych powyżej urządzeń. Zjawiskiem szczególnie powinny zainteresować się osoby zarządzające komunikacją marketingową. W rzeczywistości bowiem, sposób korzystania poszczególnych ekranów jest różny, co ma zasadnicze znaczenie dla przygotowywania strategii komunikacyjnych.

Wzmianki o multiscreeningu w mediach zagranicznych pojawiały się już pięć lat temu. Jednak stosunkowo niedawno został precyzyjniej nazwany i opisany; przeprowadzono również pierwsze badania. Na zachodzie zdecydowanie wcześniej dostrzeżono potencjał w komunikacji crossowej na różnych nośnikach. Świadczy o tym przede wszystkim zmiana w podejściu do projektowania kampanii. Obecnie wiele uwagi poświęca się na dostosowanie działań do różnych urządzeń.  W Polsce zainteresowanie tym obszarem systematycznie rośnie, jednak nadal brakuje odpowiednich strategii oraz spójności w przekazie marketingowym, co potwierdza, że marketerzy nie w pełni odkryli możliwości połączenia kanału mobilnego z innym urządzeniami.

Polski multiscreening

Na podstawie badania „Multiscreening w Polsce” przeprowadzonego przez mobiu i IRC wiemy, że 73% użytkowników przełącza się z urządzenia na urządzenia. Polacy nie odbiegają w tym zakresie od Amerykanów (77%) czy Brytyjczyków (75%). Do najliczniejszej grupy polskich multiscreeningowców zaliczają się ludzie młodzi, w wieku 19-30 lat, z większych miast. Co ciekawe statystycznym multiscreeningowcem jest częściej kobieta (60%).

Odsetek osób wykorzystujących różne urządzenia podczas np. oglądania TV jest wysoki. Takie dane bywają niepokojące dla właścicieli niektórych marek, którzy wskazują na zagrożenie dla efektywności prowadzonych działań, wynikające z odwrócenia uwagi konsumentów od głównego komunikatu marketingowego. Jednak bardzo często zapominają, że widzowie nigdy nie poświęcali 100% uwagi reklamom telewizyjnym. Podczas przerw reklamowych zmieniali kanały, wychodzili do kuchni lub dzwonili do znajomych. W przeciwieństwie do wymienionych czynności zachowanie multicsreeningowca daje więcej możliwości wykreowania zaangażowania wśród użytkowników czy wprowadzenia ich w interakcję z marką. Mimo to, wielu marketerów prowadzi na różnych nośnikach niepowiązane ze sobą działania i komunikację.

Zamiast postrzegać multiscreening jako zagrożenie dla marki, osoby odpowiedzialne za promocję powinny wykorzystać jego potencjał. Fakt stosowania wielu ekranów jednocześnie stwarza możliwość dodatkowego dialogu z klientem o usłudze czy produkcie, co finalnie wpływa na skrócenie decyzji zakupowych. Aby osiągnąć taki efekt należy zastanowić się w jaki sposób zmotywować użytkowników do dalszego obcowania z marką poprzez kontynuację lub uzupełnienie treści telewizyjnej na kolejnych urządzeniach.

Głównym wyzwaniem dla rozwoju multiscreeningowych strategii marketingowych jest zdobycie informacji, jakie konkretne urządzenia są wykorzystywane w danym momencie przez konsumentów. Takie dane będą miały znaczenie nie tylko z punktu widzenia planowania mediów, ale także rozwoju, wspomnianej kontynuacji treści marketingowych. Kampanie wykorzystujące zjawisko multiscreeningu pozwalają na realizację komunikacji marketingowej synchronizowanej pomiędzy wieloma urządzeniami. Stanowią również okazję do nawiązania kontaktu z konsumentami w nowy, interaktywny sposób.

Obecnie technologia i mnogość urządzeń daje nam więcej możliwości, aby dotrzeć do potencjalnego obiorcy. W skrócie – możemy trafniej i skuteczniej komunikować się.

Katarzyna Janicka

Sales Director

Cube Group S.A.,

zarządzająca marką mobiu

***

Katarzyna Janicka – absolwentka Szkoły Głównej Handlowej na kierunku Finanse i bankowość. Z branżą marketingową związana od 2006 roku. Pracowała w Internet  Group, początkowo  w  Ad.Necie, gdzie była odpowiedzialna  za  realizację  kampanii rozliczanych ze efekt, a następnie w OMG Poland na stanowisku Affiliate Directora, gdzie rozwijała swoje umiejętności z zakresu marketingu afiliacyjnego. Następnie objęła stanowisko Dyrektora Departamentu Internetu w CR Media Consulting, nadzorując  realizację  kampanii  zarówno  dla  domów  mediowych  jak  i  klientów bezpośrednich. W Cube Group zajmowała się tworzeniem i nadzorem realizacji strategii marketingowych online dla Klientów. Od 2013 odpowiada za rozwój sieci mobilnej mobiu, specjalizującej się w kompleksowej obsłudze kampanii mobilnych. Mobiu jest marką należąca do Cube Group.

mobiu – sieć reklamy mobilnej w portfolio agencji performance marketingu Cube Group S.A. Sieć oferuje kompleksowe usługi w zakresie opracowywania i realizowania strategii reklamy mobilnej na telefony komórkowe, smartphone’y oraz tablety. mobiu posiada różnorodne modele rozliczenia oraz sposoby mierzenia akcji po kliknięciu. Sieć zapewnia m.in. optymalizację strony internetowe pod urządzenia mobilne, doradza w wyborze fraz kluczowych oraz wspiera webusability.

Cube Group S.A.– powstała w 2006 roku. Agencja posiada najszersze portfolio wyspecjalizowanych usług performance marketingu na polskim rynku. Cube Group jest jednym z założycieli grupy SEM w IAB oraz polskiego oddziału SEMPO. Agencja została uhonorowana nagrodami Golden Arrow oraz dwukrotnie Efekton Awards. Wybrana Agencją Roku 2009 w kategorii Internet (Media i Marketing Polska). Jej specjaliści posiadają prestiżowe certyfikaty Google, AdKontekst oraz Onet Firma. Cube Group jest właścicielem m.in. SEMtec Sp. z o.o., świadczącej usługi SEO oraz LeadR Sp. z o.o., specjalizującej się database marketing. Najważniejszymi brandami agencji są: sieć afiliacyjna NetSales oraz FashionFan – reklamowa sieć modowa. W grudniu 2012 roku Cube Group uruchomił sieć e-mailingową MailSales oferującą największe w Polsce bazy mailingowe (ponad 220 baz i 44 milionów kont e-mail). Na początku 2013 roku, w ramach Cube Group, uruchomiono dwie marki: SalesMedia (programy partnerskie) oraz mobiu (sieć reklamy mobilnej).

Wyślij zapytanie ofertowe

*pole obowiązkowe

Wyrażam zgodę na:
tak Oświadczam, że zapoznałam/zapoznałem się z Polityką Prywatności
tak Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Cube Group S.A. z siedzibą przy ul. Puławskiej 99A, na podany przeze mnie adres email, newsletterów dotyczących produktów i usług własnych jak również informacji handlowych dotyczących warsztatów, konferencji oraz pozostałych treści marketingowych.
tak Wyrażam zgodę na wykorzystanie automatycznych systemów wywołujących oraz telekomunikacyjnych urządzeń końcowych (email marketing) w ww. celu.
Klauzula informacyjna

KONTAKT

Cube Group S.A., ul. Puławska 99A, 02-595 Warszawa
Sąd Rejonowy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy KRS 0000306712,
NIP 661-225-95-31, Kapitał zakładowy 809 952,90zł
fax: (+48) 22 201 32 91